Terwijl de boeren van hun land worden verjaagd, sjoemelt de overheid aan de hand van het RIVM en Rijkswaterstaat met stikstofcijfers om de verbreding van snelwegen mogelijk te maken.
De stikstofneerslag van autoverkeer in de natuur is veel hoger dan officieel wordt berekend. Dat claimen milieu- en bewonersorganisaties. Zij krijgen bijval van een commissie die de rekenmethode van het RIVM onder de loep nam. Rijkswaterstaat en bewoners- en milieuorganisaties stonden eind juni tegenover elkaar bij de Raad van State.
Eén van de bezwaren van tegenstanders: de stikstofuitstoot van het wegverkeer over het nieuwe traject, die schadelijk is voor de natuur. In de officiële berekeningen die Rijkswaterstaat liet maken blijkt die schade relatief mee te vallen. Er daalt extra stikstof neer, maar die schade wordt elders gecompenseerd door de snelheid te verlagen naar 100 kilometer per uur én nieuwe natuur aan te leggen.
De bespaarde stikstof uit de 100-maatregel wordt ruim berekend. De stikstof die er door een wegproject bij komt, wordt maar heel beperkt in kaart gebracht. Het resultaat daarvan is dat er meer (snel)wegen kunnen worden aangelegd, meldt EenVandaag. De opbrengst van de 100-maatregel met het door het kabinet gekozen rekenmodel is ‘een factor 3 tot 4’ groter dan wanneer met de 5 kilometer-afstandsgrens zou zijn gerekend.
De afgelopen weken werd vanuit het kabinet de juridische onderbouwing van maatregelen op het vlak van stikstof benadrukt. Zo wees minister Schouten van Landbouw en Natuur voorstellen van boerenorganisaties over aanpassingen aan de omstreden voermaatregel die voor minder stikstofuitstoot moet zorgen af: ze waren juridisch te onzeker.
[…] Er daalt extra stikstof neer, maar die schade wordt elders gecompenseerd door de snelheid te verlagen naar 100 kilometer per uur én nieuwe natuur … Lees Artikel […]