Meer dan 13.000 particulieren en bedrijven hebben het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) laten weten mogelijke schade door de opening van Lelystad Airport te zullen claimen.
Dat deden zij op aanraden van juristen van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL), die de eventuele gedupeerden erop wezen dat op 1 april jongstleden de termijn van vijf jaar verliep waarbinnen een verzoek tot vergoeding van schade door Lelystad Airport kon worden ingediend.
Omdat niemand nog weet wanneer dit vliegveld als overloop voor de vluchten op Schiphol wordt geopend, is volgens de actiegroepen voor niemand duidelijk óf en zo ja hoeveel schade kan worden geclaimd. De verzenders van zogenoemde stuitingsbrieven zijn voor het merendeel afkomstig uit Gelderland (6809), Overijssel (3209) en Flevoland (2425).
De betrokkenen schatten de waardedaling van een gemiddeld huis in Gelderland (313.500 euro) in op bedragen tussen 9405 tot 31.350 euro, oftewel tussen de 3 en 10 procent. Volgens SATL heeft het Schadeloket Luchtvaart van het ministerie van IenW zijn handen vol gehad aan de verwerking van de brieven.
De Noordoost-Veluwe ligt pal onder de geplande lage vliegroutes en boven het gebied zouden de vliegtuigen ook nog eens met veel lawaai en uitstoot moeten door stijgen. Van elders op de Oost- en Zuid-Veluwe en uit het actieve Overijsselse Vechtdal zullen eveneens velen uiting hebben gegeven aan hun zorgen over de nadelige gevolgen van het ‘pretvliegveld’ voor hun woon- en leefomgeving.
Lelystad Airport had al een paar jaar in bedrijf moeten zijn als luchthaven voor met name vakantieverkeer. Maar door weerstand van met name omwonenden over onder meer vliegroutes en de gevolgen voor natuur en milieu is dat al een paar keer eerder uitgesteld. Door de coronacrisis is het voor minister Van Nieuwenhuizen niet nodig dat de luchthaven, die vakantieverkeer van Schiphol moet gaan overnemen, nog dit jaar opengaat.