Just 6.5 van de regisseur Saeed Roustaee is een meeslepende misdaadfilm over de drugsproblematiek in Iran. Het is tevens een gelaagd portret van het land in een diepe crisis. Opvallend is de uitgekiende mengeling van actiefilm en sociaal-realistisch drama. Het harde realisme van de film heeft een groot bioscooppubliek bereikt.
Just 6.5 begint met een spannende actiescène waarin een kleine drugsdealer probeert te ontsnappen aan de agenten Samad (Payman Maadi) en Hamid (Houman Kiai). Het loopt gruwelijk af met de dealer wanneer hij in een bouwput valt en levend begraven wordt. Uiteindelijk is het Samad te doen om de mysterieuze en beruchte drugsbaron Nasser (Navid Mohammmadzadeh) te pakken te krijgen.
Samad en Hamid zetten achtereenvolgens een kleine drugsdealer en de familie van Nasser onder druk om het adres van de drugsbaas te achterhalen. Ze treffen Nasser aan in een luxueuze villa en zetten hem vast in een immense ruimte waar duizenden half ontklede gevangenen resideren. Het zijn onthutsende beelden van deze menselijke massa waar velen in een soort trance verkeren, veroorzaakt door de drugsonthouding. Ze slapen letterlijk staande en worden behandeld als vee.
De 6.5 van de filmtitel staat voor de 6.5 miljoen drugsverslaafden in Iran. In de film wordt het gehele proces van opsporen, vastzetten, berechten en executeren van drugsdealers, hun bazen en medeplichtigen getoond. Zelfs kinderen en vrouwen spelen hun rol in de criminele keten.
En er is nog een soort rechterlijke macht actief die de politieagenten die op de rand van het betamelijke balanceren af en toe onderzoek uitvoeren. Niemand kijkt er van op dat deze agenten ergens, bijna achteloos, vastgeketend worden in de nabijheid van de misdadigers. Om dan later weer vrijgelaten te worden en verder te kunnen gaan met hun min of meer gewelddadige ondervraag methoden van de verdachten.
Het menselijk perspectief wordt ingebracht door het intrigerende steekspel tussen politie-inspecteur Samad en drugsbaas Nasser. De grenzen tussen goed en kwaad vervagen hierbij. De vraag of de hardhandig handelende Samad steekpenningen aanneemt, wordt niet beantwoord. Hij daagt Nasser uit tot het betalen van miljarden om hem vrij te laten. Dat doet Samad roekeloos in de nabijheid van collega’s. De drugsbaron komt bijna menselijker over dan de hardvochtige en opvliegende politieman die geen grenzen lijkt te kennen om zijn doel te bereiken.
De onbeschrijfelijke menselijke hel die in Just 6.5 getoond wordt kan gezien worden als een parabel over het huidige Iran. Aan het begin van de film is een opmerkelijke scène waarin een groot aantal verdachten die in betonnen rioolpijpen verblijven opgepakt worden. Daarin wordt als het ware een dwarsdoorsnede gegeven van de verschoppelingen van het Iraanse regime.
Een groep gesluierde vrouwen rookt met volle overgave sigaretten, ze hebben hun eigen plaatsje van vrijheid gecreëerd. Ze gaan natuurlijk ook achter de tralies. Just 6.5 geeft een ontnuchterend beeld van de strijd tegen drugs wat lijkt op een verloren strijd.
Ulrik van Tongeren