[film] A Fugitive from the Past

De Japanse regisseur Tomu Uchida (1989-1970) is buiten Japan onbekend. Zijn daverende meesterwerk A Fugitive from the Past uit 1965 is nu op de website van het International Film Festival Rotterdam te zien. Een complexe mengeling van sociaal drama en detectiveverhaal die op epische schaal is bedacht. Uchida liep tegen de zeventig toen hij A Fugitive From the Past maakte. Hij begon zijn loopbaan met de zwijgende film. Het was een lange carrière uitmondend in een van de grootste Japanse films ooit.

Gebaseerd op de roman Kiga kaiko van Tsutomu Minakami uit 1962, begint de film in 1947 met een waargebeurde tyfoon in Hokkaido, Noord-Japan. Drie ex-militairen gebruiken de storm voor roof, moord en brandstichting. Inugai (Rentaro Mikuni) weet zich te ontdoen van zijn collega dieven. Tijdens zijn vlucht ontmoet hij de goedmoedige prostituee Yae (Sachiko Hidari). Na een nachtelijk samenzijn laat de man een groot geldbedrag achter aan haar.

Het middendeel van de film tekent het leven van Yae die, werkend in allerlei bordelen, haar eigenwaarde weet te vinden. En dat in een tijd waarin schaarste aan alles en gewelddadige gangsters de toon zetten. Yae vergeet haar weldoener nooit. Een zakdoekje met een nagel van Inugai is haar waardevolste bezit. In 1957 gaat ze na het lezen van een krantenbericht op zoek naar Inugai. De man is intussen een rijke zakenman en weldoener in Tokio geworden.

Het derde bloedstollende deel van A Fugitive from the Past toont hoe Inugai niet aan zijn verleden weet te ontsnappen. De politie zet een grootschalig onderzoek naar zijn achtergrond in. De schuldgevoelens over het verleden, de gevaren van het heden, en de onzekere toekomst kwellen Inugai. De doden die de man heeft achtergelaten laten hem nooit meer met rust.

Groots opgezet is het tumult rondom de openingsscènes met de tyfoon en de paniek onder mensenmassa’s. De heftig meebewegende camera’s maken de chaos invoelbaar, episch en indrukwekkend. Maar uiteindelijk excelleert Uchida met het drama tussen mensen zonder in melodrama te vervallen. De wijze waarop hij met close-ups bij de personages emoties weet op te roepen, is uniek.

Dat de zwart-wit film in 16 mm is gedraaid en naar 35 mm overgezet werd, levert een schitterend korrelig beeld op wat behoorlijk hypnotiserend werkt. Het drama is geplaatst in meerdere tijdsperioden, het gewicht van de geschiedenis is loodzwaar. De weg van de ontreddering na de Tweede Wereldoorlog naar de relatieve welvaart van de jaren ’50 heeft in de film te allen tijde een donkere onderstroom, er zijn zoveel lagen te bewonderen.

De acteurs zijn geweldig. Inugai, vertolkt door de grote acteur Rentaro Mikuni, is niet zomaar een slechterik, hij heeft een hartverscheurende menselijke kant gekregen. Datzelfde kan gezegd worden van Sachiko Hidari als Yae in haar prachtige genuanceerde rol. Er zijn beelden in de film die op het netvlies blijven branden. Zoals het beeld van armoedige kinderen die bij een ernstig vervuilde rivier zitten.

Ulrik van Tongeren

A Fugitive From the Past is tot en met 26 mei online op IFFR Unleased te zien.
Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg ons op twitter
Zoeker
Rubrieken