AH, dank voor het licht dat u in mijn leventje liet schijnen! Ik leg dat uit. Een paar weken terug schreef ik op deze website over uw winkel op het Scheldeplein in Amsterdam, waar je alleen met de zelfscan kan betalen. Geen kassa’s en rijen meer! Als jarenlange trouwe klant was ik in m’n nopjes moet u weten. Je bepaalt je eigen tempo en kan rustig de tas inpakken.

Tot het moment dat u me uitkoos voor controle op diefstal. Van de zes bezoeken was ik zes keer de pineut voor ‘een willekeurige steekproef bepaald door de computer’ zoals u dat noemt. Willekeurig wil zeggen dat ik ‘het niet persoonlijk moet opvatten’ deelde het meisje mee, waarna ze in mijn tas begon te graaien. Helaas voel ik me wel persoonlijk aangesproken. Waarom ben ik telkens aan de beurt terwijl ik nooit iets gestolen heb? Meldt uw computer niet dat mijn bonuskaart niet te verbinden is met diefstal om me vervolgens een keer over te slaan? Dit doet denken aan het kreupele algoritme van de Belastingdienst.

Op grond van een artikel in het burgerlijk wetboek – zoek zelf op welk, u heeft niet voor niets juristen in dienst – hoort bij de ingang van uw winkel aangegeven te worden dat er ‘controles op winkeldiefstal plaatsvinden’. Met de opmerking: ‘u bent niet verplicht mee te werken. In dat geval kan toegang tot de winkel ontzegd worden’. Dat zijn de spelregels, oftewel rechten en plichten waardoor je weet waar je aan toe bent. Niets van dat al, u wilt het gezellig houden door medewerkers met een allerliefste glimlach in ‘willekeurige tassen’ te laten graaien met de mededeling: ‘U verdacht? Neuh…’ Zodat we de indruk krijgen dat het normaal is om zonder verdenking ongevraagd boodschappentassen om te ploegen.

Toch ben ik u dankbaar voor uw klantonvriendelijke houding. Niet vanwege de mail waarin u meldde: ‘wij nemen uw klacht niet in behandeling’. Toen u mij de winkel uit joeg ging ik concurrenten bezoeken. Een nieuwe wereld ging open. Weet u wat die, afgezien van kassa’s hebben?, lagere prijzen! Veel lagere prijzen, zelfs voor dezelfde producten, zoals groente, fruit, noten, kaas, brood etcetera. Van dezelfde goede kwaliteit die u heeft in uw mooie winkels, waar ik jarenlang als in een roes rondgelopen moet hebben.

Blijkbaar ben ik de dans ontsprongen. Ooit groot geworden met de slogan ‘AH let op de kleintjes’ gooit u de prijzen alweer omhoog. In deze prijzenslag bent u de absolute winnaar kan ik u verzekeren. Een bewering van Frans Muller van Ahold Delhaize verraadt dat u de smaak te pakken heeft en niet van deze koers zult afwijken: ‘Hogere prijzen kunnen komen doordat prijzen van grondstoffen stijgen, of die van energie, verpakkingen, transport of lonen’. Let op de woorden ‘kunnen komen’. Muller weet niet hoe dat komt, moet hij nog uitzoeken. Dat is van secundair belang. Wat hij weet is dat prijzen voor klanten omhoog moeten gaan, ‘die begrijpen het wel’ voegt hij toe. Managementjargon voor: Die sukkels betalen toch wel.

Succes met deze winkeldiefstal,

Ron Kretzschmar

Abonneer
Laat het weten als er

*

2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
2 jaren geleden

Hoe zit dat juridisch wanneer je je tas al afgesloten hebt. Zij moeten dan een daadwerkelijke aanleiding hebben om je gesloten tas open te laten maken, toch? Dus het algoritme moet dan een wezenlijk vermoeden hebben van diefstal.

Jan
2 jaren geleden

Naar welke winkel kun je dan nog wel gaan? Mij overkwam hetzelfde bij Intratuin en de Lidl.