Crimes of the Future is een intrigerende blik op een dystopische toekomst. 

Kunst maken met menselijk vlees is een korte samenvatting van de nodeloos ingewikkelde plot van Crimes of the Future. De Canadese regisseur David Cronenberg beweegt zich al decennia lang in de genres van horror, science fiction en psychologisch drama. Soms is dat een mengelmoes van deze genres, zoals in deze film. De 79-jarige Cronenberg heeft min of meer een samenvatting gemaakt van zijn oeuvre, en tevens een blik geworpen op een angstaanjagend toekomst. Het is een donkere toekomst met onbenoemde rampen, waar alle menselijkheid verdwenen is.

Saul (Viggo Mortensen)  is een performance artiest die nieuwe organen uit zijn lichaam laat snijden door zijn echtgenote Caprice (Léa Seydoux). Dat doen ze ten overstaan van een menigte. De organen worden eerst getatoeëerd en vervolgens op afstand chirurgisch verwijderd. De film zit vol met dergelijke body horror, dat is typisch Cronenberg. Saul voelt dat hij zijn artistieke hoogtepunt heeft gehad, hij wordt gevolgd door een agente, gespeeld door Kirsten Stewart, die een obsessie heeft met het idee dat chirurgie de nieuwe seks is. Allerlei vreemde personages komen langs, met als hoogtepunt een jongen die een plastic prullenbak eet alsof het chocolade is.

David Cronenberg

Crimes of the Future is een tamelijk afstandelijke film, en soms frustrerend moeilijk te volgen, er is niet veel geïnvesteerd in de diepgang van de personages. Zelfs een charismatisch acteur als Vigo Mortensen, die vaak met Cronenberg samenwerkte, blijft kleurloos. Zijn gezicht is vaak niet te zien door de capuchon van zijn zwarte gewaad. In vele opzichten doet de film denken aan het meesterwerk Crash (1996) van de regisseur. Gebaseerd op het boek van B.G Ballard heeft deze Cronenberg een enorme tempo en drive, en is de bizarre body horror minder vergezocht dan in Crimes of the Future

Veel is te danken aan de geniale decorontwerper Carol Spier, ze heeft werkelijk weer een uniek decor en objecten gecreëerd, een absoluut genot voor het oog van de kijker. Cronenberg is een visionair, als vooruitblik op de  toekomst is zijn nieuwe film intrigerend en huiveringwekkend. Het geeft ook sluiks commentaar op de huidige medische experimenten, die niet minder sinister zijn dan die in de wereld van Crimes of the Future. Zal de mens het nooit afleren om voor God te spelen? Wat Cronenberg betreft, hij oogt breekbaar, maar is alweer aan een nieuwe film begonnen. 

Crimes of the Future (The Searchers) nu te zien in de bioscopen.

Ulrik van Tongeren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*