Wheel of Fortune and Fantasy is alweer een betoverend juweel van regisseur Rysûke Hamaguchi.
In 2021 maakte de Japanse regisseur Rysûke Hamaguchi zijn Drive My Car, en tevens Wheel of Fortune and Fantasy. Ook zijn nieuweling zit vol delicate observaties over de menselijke staat. De in Tokio spelende anthologie film heeft drie verhalen waarin liefde, seks, lot en toeval een bepalende rol spelen. Vijf jonge Japanse vrouwen staan hier centraal, de mannen spelen intrigerende bijrollen.
Er wordt veel gepraat in de films van Hamaguchi, het zijn geen loze praatshows, er staat altijd wat op het spel voor de personages, al gaat het alleen maar om hun eigenwaarde. In het eerste verhaal gaat het om fotomodel Meiko en haar vriendin Gummi die art director is. Meiko en Gummi zitten samen in een taxi. Gummi is in extase over een man die ze heeft ontmoet, het eerste afspraakje wordt met gloedvolle details besproken. Laat nu de betreffende man gedumpt zijn door Eiko, jaloezie en verlangen borrelen bij haar naar boven.
Het tweede verhaal gaat over Nao, een oudere studente, ze heeft een jong vriendje. Omdat hij slecht behandelt werd door professor Segawa moet Nao hem verleiden, als wraak dus. Nao leest een buitengewoon erotische passage uit het nieuwe boek van de professor aan hemzelf voor. Dit segment heeft een donkere kant. De arme professor moet zijn gezicht in de plooi houden terwijl een aantrekkelijke vrouw de details van de geslachtsdaad ontvouwt. Door hem in treffende details beschreven.
De toevallige ontmoetingen en verkeerde identiteiten komen tot een knetterend hoogtepunt in de laatste hartverscheurende vertelling. De twee jonge vrouwen (Moka en Nana) herkennen elkaar op passerende roltrappen. Die roltrappen worden briljant gebruikt als metafoor voor eenzaamheid. Beide vrouwen brengen een genoeglijke middag door met het ophalen van herinneringen aan hun schooltijd. Dat gesprek heeft tal van onverwachte wendingen, de twee vrouwen verzuipen bijna in hun vloed van herinneringen. Conclusie is dat het verleden niet terug te halen is, leef vooral in het heden.
Wheel of Fortune and Fantasy is een meesterwerkje, zit vrij complex in elkaar, dat komt door dat intrigerende gefilosofeer over lot en toeval. En toch is het op een speelse manier gedaan. De lange praatsessies doen denken aan het beste werk van de Franse meester Eric Rohmer, die zoveel onvergetelijke praat-films maakte.
Wheels of Fortune and Fantasy (September Film) nu in de bioscopen.
Ulrik van Tongeren