Entre Deux Mondes is een beklijvend sociaal-realistisch drama over de verschoppelingen in de Franse samenleving.
Franse actrice Juliette Binoche heeft bijna tien jaar gehengeld naar de rol van schoonmaakster in de verfilming van Le Quai de Ouistreham van Florence Aubenas. Het boek, (gepubliceerd in 2010) gaat over het lot van Fransen die aan de onderkant van de samenleving worstelen om de overleven. Schrijfster Aubenas ging undercover in de havenstad Caen in Noord-Frankrijk. Haar methode is te vergelijken met die van Günter Wallraff, die een onderzoeksmethode hanteerde waarbij hijzelf onder een fictieve identiteit deel werd van zijn onderzoeksdomein. Het boek is non-fictie, Aubenas heeft er een fictionele bewerking van gemaakt voor de film.
Hoofdrolspeelster Marianne (Juliette Binoche) bedenkt een identiteit om geloofwaardig over te komen, schoonmaken is mijn passie zegt ze vol overtuiging tegen een werkgever. Het is voor haar een stuk lastiger om geloofwaardig over te komen bij collega’s. Cristéle (Hélène Lambert, een opmerkelijke rol van een niet-actrice) is zo iemand, ongetrouwd, moeder van drie kinderen, bikkelhard en assertief, daar maak je geen ruzie mee. Een belangrijke spanningsboog is dan ook de relatie tussen Marianne en Hélène. Lukt het Marianne om niet uit haar rol te vallen?
De rol moet Binoche aangesproken hebben. Een actrice die als journaliste de rol van schoonmaakster speelt in een naturalistisch drama, een dubbelrol dus. En dan het schoonmaken op de veerponten naar Engeland dat ongelofelijk zwaar is, nachtelijk werk voor een hongerloon. De schoonmaaksters voelen zich tevens onzichtbaar voor de gasten op de veerboten. Als aanklacht tegen dit sociaal onrecht treft de film zeker doel. Entre Deux Mondes is vergelijkbaar met bijvoorbeeld de aanklacht films van Ken Loach. Maar de Franse warmte en emotionaliteit geven het toch een ander gevoel.
Ondanks alle ellende hebben Aubenas en regisseur Emmanuel Carrère er aanstekelijke humor in weten te verwerken. De banden die gesmeed worden tussen de schoonmaaksters zijn overtuigend gespeeld door de acteurs. Binoche, steractrice en gezicht van een parfummerk, heeft zichzelf weggecijferd en is onderdeel van het ensemble geworden. Dat de film grotendeels uit niet professionele acteurs bestaat, is gunstig voor de authenticiteit. Haar rol houdt veel meer in dan het ‘make-up loos’ acteren. De wurgende twijfels en onzekerheden die onder de oppervlakte leven bij Marianne, geven de film onverhoopte suspense, daarom is het zeker een meeslepend drama geworden.
Entre Deux Mondes (Cinéart) nu in de bioscopen.
Ulrik van Tongeren