Het Imagine film festival was er in 2019 voor het laatst. Deze fysieke editie op meerdere locaties met een ambitieus programma, is overtuigend terug. Met denderende publiekslievelingen zoals Barbarian en On the menu om gezellige drukte te creëren. Belangrijke attractie van het festival is om horror en fantasy die vaak elders niet te zien zijn, hier te aanschouwen.

Neem bijvoorbeeld de Franse regisseuse Lucile Hadžihalilović met haar derde speelfilm Earwig (2021). Het is een betoverend fabel over een voogd, of vader, die met zijn pupil in een raadselachtige wereld leeft. Er is sprake van een hypnotiserende film over een wrede droomwereld. Uiterst associatief gefilmd, in een wereld waar dood en verminking opzichtig rondwaren. De ijle, adembenemende betoverende beelden scheppen uiteindelijk toch hoop. Deze unieke film werd helaas slechts twee keer vertoond.

Ook The Silent Twins (2022) van de Poolse regisseuse Agnieszka Smocynska is een bijzondere ervaring. Gebaseerd op ware feiten gaat het over de zwarte zusjes June en Jennifer Gibbons die als tweelingen opgesloten zitten in hun eigen hermetische wereldje, zonder contact met de buitenwereld. Getreiterd op school, en later als volwassen vrouwen uiten ze zich in uitzinnig gedrag. De zusters blijken geniaal en schrijven boeken. De wijze waarop het verhaal is vormgegeven is verrassend. De regisseuse haalt de visuele toverdoos tevoorschijn, zelfs stop motion animatie wordt ingezet om er een intense ervaring van te maken.

Álex de la Iglesia is het subversieve wonderkind van de Spaanse cinema. Op Imagine is hij de onofficiële eregast met twee door hem geregisseerde films en een geproduceerde film. Zijn woeste speelfilmdebuut Mutant Action uit 1993 is bedoeld als zwarte komedie over een stel mismaakte schelmen. Ze kidnappen de dochter van een magnaat, om elkaar daarna het losgeld te bevechten. Het is een mengeling van grof geweld, onsmakelijke humor en maatschappij kritische satire. De film laat zien hoe hij zijn eigen universum weet te maken, dat zou hij later verfijnen, excessief is hij gebleven.

Veneciafrenia (2021), het nieuwste opus van de la Iglesia is een hilarische aanval op de toeristenindustrie. Vijf hoogst irritante jonge Spaanse toeristen zetten de bloemetjes buiten in Venetië. Ze zijn onwetend van een duister complot om van dat verderfelijke massatoerisme af te komen. Bovendien worden ze achtervolgd door een duivelse Rigoletto, een moordlustige engerd in paars kostuum. Maskers en uitdossingen spelen een belangrijke rol, met zulke details kan la Iglesia zich uitbundig uitleven om zijn uitzinnige universum te stofferen. Hij heeft geen subliem scenario nodig om een zeer onderhoudende film te maken. Het uitgestorven Venetië tijdens de pandemie was een uitgelezen locatie om zijn scherpe satire over de zegeningen van het massatoerisme te maken.

• The Silent Twins nog te zien op donderdag 3 november in FilmHallen 2

 • Mutant Action te zien op vrijdag 4 november 19.30 Lab 1

• Veneciafrenia is nog te zien op maandag 31 oktober in Lab 1.

Ulrik van Tongeren

Abonneer
Laat het weten als er

*

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties