Broker is het zoveelste uitmuntende familiedrama van de Zuid-Koreaanse meester- regisseur Hirokazu Kore-eda.
In het hedendaagse Zuid-Korea stelen twee mannen ongewenste baby’s, om ze later te kunnen verkopen aan kinderloze echtparen. De baby’s worden achter gelaten in een babybox van een kerk. De baby-makelaars raken in paniek als een jonge vrouw wil weten wat er met haar pasgeboren zoon is gebeurd. De mannen besluiten om samen met de vrouw geschikte ouders (die moeten betalen) voor de baby te vinden. Ondertussen volgen twee politieagentes de babydieven op de voet. Ook zitten er gangsters achter de dieven aan.
Dit zou een ranzige, sensationele film moeten zijn, maar de regisseur-schrijver Hirokazu Kore-eda is gespecialiseerd in subtiel sociaal-realistische en humanistische drama’s. Het gaat in zijn films dikwijls om eenzame individuen, meestal kinderen, die hunkeren naar de geborgenheid van een familiestructuur. Of het nou om babydieven of kruimeldieven handelt, zoals in zijn vorige meesterwerk Shoplifters, is uiteindelijk niet belangrijk. Mensen die geen familie van elkaar zijn, maar toch door de omstandigheden verbonden zijn, is waar de regisseur gecompliceerd drama uit haalt.
Broker mist de meesterlijke eenvoud en de diepte van Shoplifters (2018). De complexe plot bevat een overdaad aan toevalligheden en ongerijmdheden. Maar het hartverwarmende charisma van de acteurs overwint. Typerend voor Kore-eda is dat hij op het eerste oog onsympathieke personages kwetsbaarheid weet mee te geven. So-Young (prachtige rol van Lee Ji-eun) als jonge moeder, roept tegenstrijdige gevoelens op. Ondanks dat ze een financiële bijdrage voor de transactie van haar eigen kind wil, komt ze toch sympathiek over. Je hoopt dat ze haar baby terugneemt.
Hetzelfde geldt voor de Kang-hyeon, (Song Kang-ho, groot acteur) vaderfiguur van deze pseudo familie. Zijn criminele machinaties geven een donkere ondertoon, terwijl hij tegelijkertijd ‘de familie’ bij elkaar houdt. Droevig echter, is de ontmoeting met zijn verloren dochter tegen het eind van de film. Kore-eda is een meester in het niet te sentimenteel maken van zijn films, hoewel I Wish uit 2011 over een jongetje dat hoopt op een mirakel, een van de grootste tranentrekkers uit de filmgeschiedenis is.
En natuurlijk is er ook het hartverscheurende Nobody Knows (2004) over een twaalfjarig jongetje die zorgt voor zijn zusje en broertje, wanneer die verlaten worden door hun roekeloze moeder.
Broker (September Film) nu in de bioscopen.
Ulrik van Tongeren