The Creator is een meeslepend science-fiction spektakel, waarin AI niet de slechterik is.
Omzichtig sluipen filmmakers naar het idee toe dat robots en AI misschien niet bij voorbaat slecht zijn. In Metropolis, 2001, The Terminator, en vele andere voorbeelden, laten zien dat kunstmatige intelligentie de ultieme vijand van de mensheid is. The Creator van de Britse regisseur Gareth Edwards is uiteindelijk tegen het eind van zijn film optimistisch over AI. Terwijl de huidige realiteit lijkt dat regeringen en supra-nationale instellingen kunstmatige intelligentie willen inzetten om de mensheid te controleren. Daarom is het verrassend dat robots in deze film sympathiek getoond worden. Het contrast tussen goede en slechte robots zit er ook nog in.
In de zeer grappige proloog wordt de opkomst van de artificiële intelligentie (AI) uiteengezet, eindigend met de vernietiging van Los Angeles met een nucleair wapen, door opstandige robots (of door de Amerikanen zelf). De oorlog tussen de Amerikanen en AI gaat verder in Azië. Joshua (John David Washington) krijgt opdracht het superwapen en de maker daarvan uit te schakelen. Het wapen blijkt een zesjarig robotkind Alphie (fantastische nieuwkomer, Madeleine Yuna Voyles) te zijn. Joshua wordt een soort surrogaat vader van het robotkind.
Grappig hoe hier de verschillende mens en robotvormen door elkaar lopen. Je hebt de mens, de mens met robotonderdelen (transhuman) en de volbloed robot. Grote vraag die in deze film gesteld wordt, is of de mens en de robot ooit vreedzaam kunnen samenleven? The Creator is gesitueerd in de nabije toekomst. Maar de angsten over kunstmatig intelligentie zijn niet langer theorie. In het Amerikaanse congres ligt een wetsvoorstel om AI geen controle over nucleaire wapens te geven. In een documentaire uit 2009 werd al gesteld dat veertig jaar later de mens slaaf zou zijn van AI. Zelfs de futuristische goeroe Elon Musk maakt zich zorgen over de gevaren van AI.
Gareth Edwards begon veelbelovend in 2010 met Monsters, met een laag budget gemaakte inventieve monsterfilm. Godzilla (2014) alweer een monsterfilm, deze op grote schaal en in 2016 maakte hij een uitstapje naar het Star Wars universum: Rogue One. Edwards grootste kwaliteit is dat hij overtuigende, bijna doorleefde, werelden kan bouwen. De film werd op locatie in verschillende Aziatische landen geschoten. Is dus niet totaal in de computer gecreëerd. Het resultaat is dat de film een visueel indrukwekkend sciencefiction epos is.
The Creator (Disney) nu in de bioscopen.
Ulrik van Tongeren
Lopen die robots (mannen in pakken) wankelend achter gillende flauwvallende blondines in bikini aan, of is dat inmiddels niet meer in Hollywood?
wat een flauwekul film weer, volgens de Bijbel eindigt alles in Babylon en Jeruzalem, niet in Los Angeles. Wacht maar tot de echte robots uit de Tartaros op de mensheid worden los gelaten. Dan zul je zien wat echte griezels zijn.