The Beast is een ambitieus science fiction epos over drie vrouwenlevens.
De Franse regisseur Betrand Bonello is een vaste gast op IFFR. Niet zo gek want hij maakt tegendraadse films, met meerdere lagen. Het zijn uitdagende kijkervaringen. Kostuumdrama’s, erotische films, biopics, horror en nu science fiction. Je zou Bonello de mannelijke tegenhanger van Anne Fontaine kunnen noemen. The Beast gaat over drie versies van Gabrielle, gespeeld door Léa Seydoux, met drie verschillende levens. In 1910, 2014 en 2044. Alle drie hebben een romantische insteek en de man: Louis (George MacKay).
Louis is in alle drie versies van het verhaal een tikje sinister, maar toch hunkert Gabrielle naar hem. Het deel van het verhaal wat in 1910 speelt is het meest meeslepend, het oude Parijs is betoverend. We zien Gabrielle daar in prachtige uitmonsteringen, de kostumering van Bonello is altijd subliem. Ze heeft een poppenfabriek, het proces van poppen fabriceren is fascinerend en luguber. Wanneer de Grote Vloed Parijs overstroomt beland Gabrielle onder water. Dat levert een visueel hoogstandje op. De poppen en ratten drijven langs en Gabrielle is bang om te stikken. Ze zoekt zwemmend wanhopig een uitgang.
In versie twee (2014) van het verhaal is Gabrielle in Los Angeles en zoekt werk als fotomodel en actrice. Ze past op een grote villa en voelt zich bekeken. Louis is in haar dromen, maar is hij de dreiging waar Gabrielle bang voor is? Deel drie zal de meningen verdelen. Het is cyber realiteit, waar onze heldin verschoond moet worden, zoiets als een Great Reset van haar hersenen. Er wordt hier een donkere apocalyptische toekomst geschetst, met AI aan het roer. De film begint en eindigt met het groene scherm, waar de digitale tovenarij op wordt losgelaten. Het onthutsende einde krijgt een staartje met een QR-code op het bioscoopscherm, in plaats van de gebruikelijke eind titels.
Bonello heeft een groots en complex spektakel gemaakt, waar het drama voornamelijk door het prachtige expressieve gelaat van Seydoux wordt gegenereerd. In alle gedaantes is ze betoverend sereen, ook op de momenten waar Gabrielle vernederd wordt. Alweer een imposante vertolking van de actrice. Bonello (geboren 1968) is van alle markten thuis. Hij begon als musicus op hoog niveau en stapte in de jaren negentig van de vorige eeuw over op film. Dat leverde bijvoorbeeld meesterwerkjes als House of Tolerance (2011) 0p, over de voor en achterkant van een bordeel. In 2016 maakte Bonello Nocturama, een provocerende blik op terrorisme (en hebzucht). Gesitueerd in een warenhuis is het de beste aanval op consumentisme ooit. Hij schrijft zelf zijn films en acteert soms in films van andere regisseurs (o.a. een prachtige rol in Titane, 2020). Componeert de muziek van zijn films. Hij is een van de weinige regisseurs die je auteur zou kunnen noemen. Hij heeft een doorleefd gezicht, is helaas niet op het festival aanwezig. Bonello spreekt als Fransman perfect Engels. Hij is geboren in Nice.
International Film Festival Rotterdam t/m 4 februari 2024
Ulrik van Tongeren