Un Amor is een duister psychodrama met de fantastische Laia Costa in de hoofdrol.
Door Ulrik van Tongeren
De Spaanse regisseuse Isabel Coixet is van alle markten thuis, ze maakte zelfs Engelstalige films als The Bookshop. Haar films gaan vaak over alleenstaande jonge vrouwen die wat carrière en relaties betreft tot ontbolstering willen komen. Un Amor is een onvoorzien donker psychodrama, althans in het sterke eerste deel van de film. Een jonge vrouw vlucht naar een klein dorp in de Noord-Spaanse bergen en onmiddellijk wordt ze begeerd door alle mannen. Plompverloren kan ze zomaar ten prooi vallen en geëxploiteerd worden door dezelfde mannen. Omdat ze een krot betrekt, moeten er reparaties uitgevoerd worden zoals een lekkend dak.
Als de plaatselijke klusjesman zich komt melden om haar te helpen, stelt Andreas, de Duitser, (Hovik Keuchkerian) een transactie voor. Als ‘beloning’ voor dit klusje moet Nat (Laia Costa) met hem naar bed gaan. In de filmdialoog is dat bij haar binnendringen. Andreas is een enorme menselijke berg, stier en beer tegelijkertijd. Deze forse man moet binnen dringen in de fragiele Nat. Niet zo gek dat ze dat in eerste instantie weigert. Een dag later gaat ze alsnog overstag. Er zit een feministische riedel in Un Amor, maar als de film een duister register bespeeld is dat niet meer zo belangrijk. Dat Nat en Andreas een hartstochtelijke relatie aangaan is zo onwaarschijnlijk dat het waarschijnlijk wordt. Costa’s prachtige vertolking als de heldin maakt het geloofwaardig, het is balanceren tussen kwetsbaarheid en onafhankelijkheid. Nat is zeker zelfdestructief, is de liefde niet destructief? In ieder geval roept de filmtitel een wereld van nuances op. Gelukkig is de jonge vrouw ook stoïcijns en heeft humor.
Sex als betaalmiddel is lichtelijk verontrustend, en raakt aan allerlei codes en morele grenzen, dat een filmmaker dit hete hangijzer aandurft verdient een compliment. De fragiele positie van Nat in de gesluierde vijandigheid van de dorpsgemeenschap zet alles extra op scherp. Ze is marginaal daar, evenals Andreas die onbestemde wortels heeft, daarom klikt het enigszins tussen beiden. Het dorpje is ook geen idyllische plek om te vertoeven, ondanks de indrukwekkende bergen. In de tweede helft van Un Amor wordt omstandig die verraderlijke, giftige gemeenschap getekend, dat doet afbreuk aan het ijzersterke en overdonderende begin van de film. De gruizige en brute seks tussen beiden is een verademing tegenover de clichématige verbeelding van de seksuele daad in de huidige film.
Un Amor (Imagine Film Distributie Nederland) nu in de bioscopen.