Quand Vient L’Automne is een ontregelende thriller in de vorm van een familiedrama.
Door Ulrik van Tongeren
François Ozon (1967) kwam in 1998 met zijn debuutfilm Sitcom. Het is een subversieve aanval op het gezin, tjokvol zwarte humor. Hij is een meester van de onverwachte wendingen in zijn vertellingen. Niemand is voorspelbaar, en het alledaagse leven is een moeilijk te doorgronden puzzel. Ozon’s karakteristieke zwarte humor kenmerkt zijn films. Ozon heeft een palmares wat er mag wezen: Sous le Sable, 8 Femmes, Swimming Pool, Jeune et Jolie en het meer dan verrukkelijke Dans la maison, om er maar een paar te noemen.
Voor zijn doen begint Ozon Quand Vient L’Automne ingehouden, het is een bijna kabbelend verhaal, totdat melodramatische elementen het overnemen. Om dan grommend uit te komen bij een ijskoude thriller a la Simenon. Gesitueerd in een dorpje in Bourgondië, waar het altijd herfst is, leidt de inmiddels bejaarde Michelle (Hélène Vincent) in haar eentje een rustig en gemoedelijk leven. Ze geniet van de natuur, gaat graag naar de kerk, en kookt met liefde simpele gerechten zoals pompoensoep met groenten uit haar eigen tuin. Haar dochter Valerie (Ludivine Sagnier) en geliefde kleinzoon wonen ver weg in Parijs. Er is ook nog Marie-Claude (Josiane Balasko) in haar dorp, beide vrouwen hebben blijkbaar ook nog een verleden in Parijs met elkaar. En de zoon van Marie-Claude, Victor (Pierre Lottin) is een bajesklant.
Michelle en haar dochter hebben een slechte verhouding. Bij een avondmaal serveert ze wild geplukte paddestoelen aan haar dochter, wat leidt tot een bijna dodelijke voedselvergiftiging. Bij zo’n ongeval zegt men dat het iedereen kan gebeuren. Michelle twijfelt of ze haar dochter kwaad wou doen. Later leren we dat Michelle een kruidig verleden had als prostituee, de brave grootmoeder komt in een ander licht te staan. De onthullingen die steeds intenser worden verdiepen onze kennis over deze personages. Het knappe is dat de film een organisch geheel is geworden, de gebeurtenissen vloeien voort uit de personages en hun soms beladen verleden. Geheime verledens spelen een belangrijke rol in de het werk van Ozon, hij en zijn mede scenarist Philippe Piazzo, hebben geen goedkope trucs nodig om een meeslepend verhaal te vertellen.
Ozon heeft zijn hele film rondom de veteraan toneel en filmactrice Hélène Vincent gebouwd. We beleven eigenlijk het drama door haar ogen. Op het gegroefde, en beeldschone, gelaat van Vincent spelen vertwijfeling, schaamte en berusting. Het is een grootse vertolking met een enorme emotionele diepte. Bajesklant Victor speelt een belangrijke in de plot. Terwijl we niet weten wat er allemaal speelt, kunnen we eindeloos speculeren over wie schuldig of onschuldig is. Pierre Lottin speelt de dubbelzinnige inborst van de man intrigerend uit. Is hij een slechterik of een held? Dat er uit slechte gebeurtenissen ook goede dingen kunnen voortkomen is een prikkelende vaststelling bij deze alweer uitstekende film van Ozon.
Quand Vient L’Automne (September Film) nu in de bioscopen.