Anora is een betoverende tragikomedie over een sekswerker in New York.
Door Ulrik van Tongeren
De Amerikaanse regisseur Sean Baker maakte al eerder films over sekswerkers (onder andere Tangerine en Red Rocket). De kwetsbaarheid van dat beroep spreekt hem aan. Als er iemand kwetsbaar is, is het wel de de jonge 23-jarige Russisch-Amerikaanse Anora, roepnaam, Ani, vertolkt door de overdonderende Mickey Madison. Al de films van Baker hebben een sociaal-realistische insteek, het zijn verhulde aanvallen op de Amerikaanse klassenmaatschappij. In de morsige omstandigheden waarin zijn personages leven, zijn het ook sprookjes over de Amerikaanse droom. En die Amerikaanse droom spat gegarandeerd uit elkaar. De botsing tussen deze elementen maakt zijn werk zo intrigerend. De bedrieglijk simpele plot van Anora verhult een complexe en donkere film.
Ani werkt in een luxueus bordeel in Brighton Beache, New York. Ze werkt in deze strip club zeven dagen per week. Anora geeft niet echt een blik op de Amerikaanse seks-industrie. Baker schetst dat summier met het groepje jonge vrouwen die hun lichaam verkopen. Er zit echter een briljante scene, van 5 minuten, in de film waarin we kennis maken met Ani, we zien hoe ze mannen charmeert, verleidt en tot transactie aanzet. Transactie is het grote woord; alles in de film is aan geld gerelateerd. Wanneer Ivan (Mark Eydelshteiy) de zoon van een Russische oligarch Ani uitnodigt om met hem een week lang in het luxe huis van zijn ouders, voor 15.000 dollar, te verblijven, beseft ze dat haar kostje gekocht is. Ze trouwen halsoverkop in Las Vega, de drie Russische gangsters die Ivan beschermen seinen het thuisfront in, ondertussen is melkmuil Yvan op de vlucht geslagen. Sprookje over.
In het kolderieke middendeel van de film rust de afloop op de tengere schouders van Ani, ze moet voor haar leven en droom vechten. Ze is kwetsbaar, maar kan van zich afbijten. Mickey Madison belichaamt Ani perfect, haar vertolking en aanwezigheid zijn magisch. Ze draagt de film met stille bravoure. Het einde van de film met haar droeve gezicht is zeldzaam hartverscheurend. Echte ouderwetse filmmagie bestaat. De gouden glittertjes in haar haren fonkelen als diamanten in de nacht. De poëzie die regisseur Baker in een eigenlijk bruut en donker verhaal weet te leggen blijft iets speciaals. Hij komt in al zijn films op voor de verworpenen van de aarde, dat zijn nou juist de mensen die de wereld draaiende houden.
Anora (Distributeur: UPI Netherlands) nu in de bioscopen