International Film Festival Rotterdam 2025

Door Ulrik van Tongeren

Traditiegetrouw levert de Franse film lessen op van hoe je economisch een verhaal kan vertellen. De Frans-Belgische nagelbijtende thriller Six jours van Juan Carlos Medina toont een dubbele kidnapping van kleine meisjes, een oude en een nieuwe zaak die politieman Malik (Sam Bouajila), moet oplossen om loutering te vinden. Er zijn slechts zes dagen om het eerste meisje te redden, wanneer een tweede kidnapping plaatsgrijpt, wordt de spanning ondraaglijk voor de politieman met de priemende ogen.

Niets is wat het lijkt, niemand is te vertrouwen, valse aanwijzingen stapelen zich op, geheime motieven regeren. Six jours is nauwelijks te volgen omdat er zeer weinig wordt uitgelegd ondanks de woordenstroom,  maar dat hoeft ook niet; de intense en duistere atmosfeer vliegt de kijker onvermindend naar de strot. Het onvriendelijke Noord Franse Roubaix is de ideale locatie voor het kolkende drama. De film doet denken aan Scandinavische politie series, maar gaat heel wat verder in meedogenloze wreedheid en noodlottigheid. De film wordt gedragen door de uitmuntende Sami Bouajila, die indruk maakt met zijn ingehoudevan vertolking. 

Het alweer duistere, en tevens zwartkomische misdaaddrama Miséricorde van de Franse regisseur Alain Guiraudie komt aan als een daverende verrassing. Guiraudie werd beroermd met zijn blik op de mannenliefde rondom een meer, Stranger by the Lake (2014). Guirardie is echt een natuurliefhebber, het herfstige bos in Miséricorde met de gebronste bladeren en de paddenstoelen op de grond geeft een betoverende sfeer. De hoofdpersoon Jéremié (Felix Kysyl) weet heel wat los te maken in het ingeslapen dorpje waar hij ooit opgroeide. De weduwe van de onlangs overleden bakker, haar zoon en de plaatselijke priester hebben een mateloze fascinatie voor de aantrekkelijke jongenman.

De charismatische Jérémie is seksueel ambigue amoreel en ondoorgrondelijk, vergelijkbaar met de mysterieuze hoofdpersoon van Pasolini’s Teorema. Guirardie heeft een moord mysterie zonder mysterie gemaakt. Jérémie is meesterlijk in het bespelen van zijn tegenspelers, kan hij schuld en boete ervaren voor de vreselijke daad die hij begaan heef? Als een ware alchemist heeft Guirardie elementen zoals de erothische thriller, zwarte komedie en misdaaddrama tot een onweerstaanbaar, soms hilarisch, brouwsel gemaakt. De zwarte komedie heeft een bijna tussen de schuifdeuren karakter, zoals volkstoneel, maar alleen een groot cineast weet zoiets geloofwaardig te verbeelden. En de verteltrant lijkt o zo simpel, de opbouw van het verhaal is puur meesterschap. Het slotaccoord van de film is een verrukking. Miséricorde is aangekocht voor distributie in Nederland.

Six Jours en Miséricorde op IFFR
.

Abonneer
Laat het weten als er

*

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties