Soft Leaves is een bedachtzaam en inspirerend drama over familiebanden.

Door Ulrik van Tongeren

Het regiedebuut van de Belgische regisseuse Miwako Van Weyenberg is een tedere verkenning van opgroeien en familiebanden. De vader van de 11-jarige Yuna raakt door een ongeluk in een coma. Haar Japanse moeder komt uit Japan om te helpen, het halfzusje van Yuna, die ze nooit ontmoet heeft, komt mee. Het is een verhaal over gefragmenteerde families, die op de een of andere manier, samen moeten komen. Yuna is nog niet klaar voor de grote veranderingen die haar te wachten staan. Er zit een groot thema over samensmeltende culturen (het westen en Japan) in de film verborgen, zonder dat het uitgewerkt wordt

Van Weyenberg heeft het simpel gehouden, het is een film van half tinten. Het is ogenschijnlijk voortkabbelend en met een oog voor details. Het is een contemplatieve wijze van filmen alsof het een Japanse kunstuiting betreft. Het leven gaat door ook als je vader in een coma ligt. Een beetje aandacht voor je kleine halfzusje is belangrijk. Maar Yuna beseft dat niet. Is boos op wereld en neigt naar doldrieste acties. Op het eerste gezicht lijkt de film te draaien om de vader. Maar Yuna is het echte hart van de vertelling. Debutante Lill Berteloot weet feilloos de juist noten te raken in haar vertolking, haar weifelende besef dat er een nieuwe realiteit zit aan te komen, doet een aanslag op de traanklieren. 

Dat uiteindelijk haar toekomst in Japan ligt bij haar moeder. Een aanstaande cultuurclash tussen de Belgisch opgevoede Yuna en de ingetogen Japanse cultuur is onvermijdelijk. Haar familie en halfzusje zullen een steun zijn, er is trouwens ook nog een grotere broer, die ondoorgrondelijk is over zijn toekomst. Het is moeilijk om  snel even een film te bedenken die op een dergelijk subtiele wijze het thema familiebanden behandelt. Van Weyenberg heeft geen grote woorden en kolkende emoties nodig om tot een aangrijpend drama te komen. Na verlies volgt helen is een open deur, het heeft hier een onvermoede kracht.

Soft Leaves (Cinéart) vanaf 22 mei in de bioscopen.

.

Abonneer
Laat het weten als er

*

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties